Thursday 11 August 2016

Jaga diri, jaga iman, jaga agama..

Buka semua tingkap sebelum subuh , biar rezeki masuk .
Tutup tingkap rapat sebelum maghrib , setan berkeliaran .

Daun tingkap ku kuak subuh ini , pesanan dalam satu perkara dua masa tersebut menerobos waktu . Itu pesanan seorang tua pada suatu ketika . Aku masih ingat namun , kadang kala lupa perbuatan .

Ayang , selamat pagi..

Tersengeh sengeh menolak pintu pemisah dapur dan ruang makan bersebelahan meja berkaki dua berkerusi lapan .

Memasuki dapur berkeluasan 12 x 10 persegi .

Di dapur terdapat sebuah bilik kecil ukuran 8 x 8 persegi . Muat sebuah almari pakaian , katil bujang juga 'drawer' kecil penyimpanan buku berukuran 1.5 inci lebar .

Si dia berkain pelikat , tshirt biru kolar bulat melekap di tubuh.

Morning bang . Wajah ku maniskan bersama senyuman . Menyambut sapaan . Aku sedang menadah air alkali menerusi mesin kangen .

Mesin Kangen ini berada di dapur setelah 7 bulan mengamalkan air alkali dari botol yang di bekalkan oleh Puan Kina tanpa jemu kepadaku .

Penerangan tentang Air alkali ini kepadaku ambil enteng . Aku hanya minum air yang di bekalkan mengikut saranan .

Pada suatu ketika , aku terdetik mahu membaca buku yang di bekalkan tentang Air Alkali . Bulan kedua aku mengamalkan air alkali dan membasuh muka dengan beauty water .

Ayang nanti pasangkan apullet . Accessories sekali kat Bush Jacket ya .

Baik bang . Ringkas jawapan di beri . Mulut masih menguntum senyum .

Eh , awal bangunnya die bangun harini . Hatiku berkata .

Aku melangkah 5 tapak kebelakang menekan talipon pintar . Mahu melihat jam .

Baru pukul 4 suku pagi . Hurrmm..ada apa harini di kolej ? Bush jacket setahu aku , akan pakai andai kena mengadap . Takpun CN datang melawat . Aku bermain teka teki sendiri .

Air Alkali sudah penuh sebotol 4liter untuk di habiskan harini . Aku menadah Beauty Water pula untuk cuci muka dan mandi .

Jadual hidupku bermula 4.05minit pagi . Pasti terjaga seawal itu sejak tiga tahun lalu .

Pukul 5.30 nanti aku perlu masuk dapur untuk sediakan bekalan buatnya . Nasi goreng .

Abang , awal bangun harini . Ada test ker ?
Aku masuk bilik bacaan . Ku lempar pandang ke jalan utama menerusi tingkap membelakangi kabinet buku berwarna coklat .

Si dia duduk di kerusi , tekun mengadap komputer riba di  kabinet yang tersedia ruang mentelaah .

Ada laporan yang nak kena siapkan . Compile dulu .Isnin hantar .
Ringkas jawabnya .

Nak tanya boleh ? Aku membelakanginya saat bertanya .

Yer yang..
Seperti biasa lanjut bunyinya apabila beliau seperti malas melayan bicara .

Harini ada apa kat kolej ? Pakai Bush jacket ?
Menyibuk betul aku neh . Jarang aku bertanya tentang kerjanya .

CN datang . Ringkas jawapannya .

Baik . Aku membalas . Sorry , saja jer tanya . Aku menyambung bicara .

●●●

Assalamualaikum yang , I love you .

Waalaikummussalam , love you more .

Jam 6.45 pagi aku menghantarnya keluar rumah sehingga habis pandang memasuki lift .

Jaga diri , Jaga iman , Jaga Agama .

Pesanku yang terakhir buatnya sebelum pagar besi ku kunci mangga besi .

Melangkahnya dia keluar rumah . Dia bukan berada dalam radius pandanganku .

Tuhan jagakan dia untukku . Dosa dia , dia tanggung . Dosa aku , dia tanggung . Jangan KAU biarkan dia berdosa dan terus berdosa atas khilafnya sebagai hamba .

Peliharalah dia dan lindungilah dia dari SETAN BETINA .

#haidakamaruzaman
#hkccway
#kisahkutaksempurna

0 comments:

Post a Comment

 

Kisahku Tak Sempurna Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang