Tuesday 9 August 2016

Dia bolehla, takda anak..

Pagi ini di sebuah Pasar raya di tengah kotaraya . Aku terdengar perbualan dua wanita .

Seorang mendukung anak .
Seorang memimpin anak .

Wanita mendukung anak memulakan perbualan .

Permulaan bercerita pasal kereta parkir di luar kawasan bahaya , kemudian makin melarat bersembang pasal kisah hidup orang lain.

Antara perbualan yang menangkap cuping telingaku adalah .

Die tu bolehlah , senang anak takder . Mudah nak kemana mana .

Ha'ahlah kan . Jarang ada rumah . Kita ni dengan anak sekolah lagi . Nak ambik anak sekolah lagi . Dah 12 tahun kawenkan . Tak beranak lagi . Mandul kot .

Mereka berdua memandangku yang menanti di belakang . Aku sekadar melemparkan senyuman . Tidak campur perbualan .

Sekadar mendengar .

Kita ni pulak terlebih subur . Tapi tulah saham dunia akhirat kitakan?

Aku masih menanti . Di atas kaunter terdapat milo sepeket , minyak masak cap buruh sebotol . Barangan puan yang menggendong anak .

No ahli di sebut untuk mendapat diskaun. Dari no ahli tersebut aku dapat tahu pekerjaan pasangannya .

Yang memimpin anak sebelah tangan memegang sabun pencuci Koa Attact .

Wajah keduanya lembut sahaja . Wajah keibuan . Bukankah bagus bicara juga sebaik wajah kelihatan ? Aku menghakimi di dalam hati .

Allah Allah Allah . Berdosanya aku menghakimi begitu . Aku istiqfar . Astaqfirullahalazim . Spontan terkeluar dari mulut .

Mereka berdua terus terdiam . Aku terpana bila mereka memandangku serentak . Perlahan aku menguntum senyum . Mengangguk sedikit tanda hormat .

Terdiam mereka tanpa kata kata . Pembayaran di lakukan dan mereka keluar dari premis perniagaan tersebut . Tanpa kata . Senyap .

Giliran aku pula membuat bayaran . No ahli aku sebutkan pada penjaga kaunter .

Lama tak nampak akak . Penjaga kaunter menyapaku mesra .

Owh ada . Akak malas turun jer . Beg kecil berwarna hitam yang ku pegang terdapat tiga ruang aku buka zipnya .

Menyerahkan bayaran dan mengambil keropok ikan bersira . Terasa mahu mengudap .

●●●

Die tu bolehlah , senang anak takder . Terngia ngia ayat tersebut di telinga . Memeta di fikiran .

Berlawan soalan .

Andai Senang anak takder adakah di anugerakkan Anak itu suatu bebanan ? Menyusahkan mahu ke mana mana ?

Tiada topik lainkah mahu di sembangkan selain kekurangan orang ? Di buat andaian mandul pula .

Seronok ya sembang pasal orang ?

Aku tersenyum sendiri . Inilah manusia yang tidak reti bersyukur dan banyak waktunya memikirkan pasal orang .

Layak menjadi biro kebajikan .

Aku senyum sendiri lagi . Lift tingkat 3 terbuka .
Kaki melangkah keluar menuju ke kediaman .

Rezeki bukan berkenaan Anak sahaja . Biarpun tazkirah nikah tujuan bernikah mahu meramaikan anak adam .

Kesian orang sebegitu . Berbicara hanya tentang orang . Terlalu banyak masa .

Kita begitukah? 😊

Wallahu'alam

#haidakamaruzaman
#hkccway
#kisahkutaksempurna

0 comments:

Post a Comment

 

Kisahku Tak Sempurna Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang