Tuesday 4 October 2016

Part 19 : Zatul

Menjalani hidup sebagai pelajar yang tiada wang tanggungan dari sesiapa bukan sesuatu yang mudah . Aku menabung hanya setahun .
Mula bekerja kilang pada usia 17tahun. Umur 18 tahun mengulang sebuah sijil selama 5 bulan di sebuah sekolah . Habis tabungan .
Mengulang sijil semata mahu merealisasikan impian ayah untuk aku masuk askar .

Aku menurut perintah . Alhamdulillah aku lulus .
Berbekalkan keputusan spm pangkat 1 dan keputusan di atas sijil yang baru lulus ayah dan mak mengerahkan aku hadiri setiap temuduga pengambilan perajurit muda .

Namun , setiap yang aku hadir . Pegawai bertugas akan cakap
' Sayang keputusan awak bagus . Nanti pegawai bukak apply . KAGAT taun depan baru bukak pengambilan . Atau awak sambung belajar lagi .'

Bila balik bagitahu kat ayah , aku di katakan tak bersungguh . Adeh!

Aku sambung kerja kilang sehari selepas habis peperiksaan sijil tersebut .
Bermakna dua kali keluar masuk kilang yang berlainan . Usia 17 tahun sehingga 18 tahun .

Pertengahan 18 tahun sehingga usia 20 tahun berkurung di kilang .
Keluar rumah matahari belum terbit , pulang malam saat bulan munculkan diri .

Mengapa aku suka lihat langit ?
Salah satunya aku bersyukur langit itu dahulunya di usia remaja hanya malam dan subuh menemaniku .

Usia 19 tahun , memberi aku satu anjakan paradigma . Sehingga bila aku perlu begini ? Cita cita aku tinggi . Sudahlah ada hati terpaut pada lelaki tidak sekufu pendidikkan .

Apa hala tuju hidup?

#haidakamaruzaman
#kisahkutaksempurna

0 comments:

Post a Comment

 

Kisahku Tak Sempurna Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang