Thursday 21 July 2016

Part 15 : Zatul

Kenapa kerja kilang ?
Kenapa tak kerja lain?
Banyakkan lagi kerja . Kenapa pilih kilang?

Lima bulan di sekolah mengambil sijil . Hanya tuhan yang tahu gelora di jiwa .

Aku berkorban perasaan untuk kembali . Hati aku ini hanya tuhan yang tahu betapa runsingnya .

Namun , demi ayah dan mak . Aku kembali .

Aku kembali dan terpaksa berdepan dengan orang yang aku memperlekehkan keputusan aku bekerja kilang selepas habis spm .

Seorang yang tidak dapat terima aku kerja kilang . Dia tidak tahu bahawa keputusan bekerja kilang salah satunya adalah sengaja membangkitkan kemarahannya .

Kerja kilang ini rendah martabatnya . Dia mahu aku kerja taska setidaknya sementara menanti keputusan Spm .

Adik beradiknya yang ramai , apesal aku nak kena keja taska ? Perlu sambung belajar selepas habis Spm .

Keputusan Spm aku baik . Boleh dikatakan dia juga faktornya . Menekan aku belajar untuk buktikan tentang hubungan aku dan dia bukan faktor kegagalan .

Alhamdulillah , keputusan Spm aku antara yang tersenarai pangkat 1 tahun itu . Aku tersenyum .

Hubungan kami makin jauh . Sudah tidak berutus surat . Mak juga dah bagi amaran bahawa jauh darjat keluarga kami . Mak taknak aku kawin awal .

Pernah dia talipon rumah . Adik yang angkat . Mak bising . Mak cakap taknak aku berselabey pakai tudung labuh . Mak tak restu . Aku lega .
Cuma dia susah terima .

Caranya adalah buat perkara yang dia tak suka .

Allah Maha Besar . Setahun kemudian aku terpaksa berhadapan dengannya selama aku perlu habiskan pengajian .

Bersyukur , tiada satu subject pun aku perlu hadir untuk pelajaran di dalam pengajian yang di ajarnya . Namun , sampai bila mahu mengelak ?

Sekolah tu bukan unibersity . Besar . Banyak jalan alternative .

Maka selama lima bulan itu , aku berdepan dengan ujian mental . Aku tahu aku kuat mental apabila ujian ini aku berjaya lalui .

Mulutnya pedih memerli aku . Seolah di lepaskan segala amarah yang selama ini terbuku . Aku diam . 

Diam aku membuahkan hasil . Dia sudah dapat menerima bahawa hidup ini bukan perlu berbalah apabila kehendak tidak di turuti.

Kami berpakat bahawa tiada siapa perlu tahu hal sebenar . Biar ia menjadi gossip semata.

Biar aku di persalahkan . Nama baiknya perlu di jaga . Aku hanya seorang murid . Bukan sesiapa berbanding dia .

Aku terlalu muda untuk berfikir begitu saat itu . Namun , apabila sabar mengatasi segala . ALLAH kan ada.

Menghafaz subjek di dalam bahasa Arab bukan mudah bagi aku .

Aku mesti kuat ! Andai gagal sia sia aku kembali . Setiap hari aku memotibasikan diri .

Alhamdulillah aku berjaya lulus . Dapatlah sekeping sijil .

Belajar semata kerana sekeping sijil . Kosong jiwa .

0 comments:

Post a Comment

 

Kisahku Tak Sempurna Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang